World Scout Jambore

En kommentar
Nu kommer bildbomb delux. (Så ni som inte vill se detta inlägg först kan trycka på kategorin "allmänt" där det mesta som jag skriver hamnar.)

Ett litet urval av bilder (jämfört med alla jag tog) från två veckor på World Scout Jambore. Måste bara säga att det var två helt underbara veckor med mycket skratt, upplevelser och nya vänner.

(Vill ni att jag ska ta bort någon bild är det bara att säga till.)  Det är flest bilder på patrullen Poseidon då jag spenderade mest tid med dem.



Bygga läger och laga mat underlättar när man har ett gäng glada scouter :)



Centralt i vår by fanns brandfilt, radion och ett förstahjälpenkit. Sedan kom det även upp telefonnummer till oss ledare, behövs väll inte mycket mer? ;)





Dags att hjälpa de internationella scouterna på plats. Poseidon var pepp denna soliga och härliga dag. (Glöm inte dricka vattan och använda solskydd!)



Under tiden som vi skulle hjälpa till att visa scouter dit de skulle så fick vi reda på att vi hade placerats på fel plats, dvs det var bara att börja om från början och flytta på hela byn. Men tack och lov hade vi glada scouter som med glatt humör flyttade hela byn för att sedan bygga upp den igen. (Var inte lika glada miner när vi fick besök av en från "planing team" och sa att vi skulle ha varit på första stället och att vi behöbde flytta tillbaka. Men som tur var så var det bara byns nummerskyld som var fel, så vi fick va kvar på nya stället. Även denna gång hade vi några som såg det positiva i situationen om vi hade behövt flytta tillbaka (för att vara ärlig så ville det flytta tillbaka), för de tyckte bättre om läget med nära till både vatten och toaletter.




Dessa coolingar var självklart där. :D





Regniga dagar i början av lägret, men snygga är de i sina nya jackor runt matbordet.



Matlagning med sammarbete :D



Happy face :D



Bjuder på denna bild. Det regnade och Olle hade köpt denna förträffliga mössa. När kortet togs gömde vi oss på ett café då det spöregnade och våra jamborejackor inte var vattentäta som de först sa att de skulle va (de tog snabbt tillbaka det).



Detta är en bild från invigningen. Det är faktiskt riktigt mäktigt att sitta framför en scen med ca 38 000 scouter från hela världen. Det var även häftigt när alla flaggorna, från respektive land som reprecenterades pålägret, bars in (även om det tog väldigt lång tid). Det syns inte så bra på bilden men de stod uppradade  på sidorna om scenen.



En dag fick vi överraskningen att en av våra patruller skulle bjuda tre andra patruller från olika länder, medan de resterade tre patrullerna skulle bli bjudna på mat hos olika länder. Min patrull som hade planerat att laga pannkakor var frivilliga att laga mat till 40 scouter istället för att bli bjudna (skumma men härliga  måste man väll ändå säga ;) men jag tycker om er! ). Pannkakor blev det, trots att de gjorde en dubbelsats (=pannkakor för 80 pers) så var det så populärt att de knappt fick några själva.



Här är jag med ledarna från respektive patrull som vi bjöd på mat. Det var ett gäng från Australien, ett från Tyskland och et gäng från Belgien. Helt klart en lyckad kväll!



I slutet av kvällen så stod jag själv med ca 40 scouter från olika länder och med disk för lika många. Men jag lyckades styra upp det hela tack vare glada scouter som sammarbetede. (De blev även blöta då vårt diskställ var generös med överraskningar, dvs ganska ofta så åkte diskbaljorna igenom och blötte ner scouerna)



Gillade verkligen det som stod på vårt tält (bild ovan).



Älskade vänner!



Träffar er på tok för sällan.



Då min patrull blev trötta på att laga mat och ville testa någon av resturangerna på lägret så hamnade vi i en birg (kommer tyvärr inte ihåg vad den hette).



Några tyckte jag var hungrig, men jag lovar jag köpte mat åt vissa av scouterna som var iväg och skulle hissa flaggor.



Hittade även diverse roliga saker att ta kort på... Bland annat denna. Folk kollade smått skummt på oss dock när vi tog kort :D





Här står vi uppe i utsiktstornet/portalen som var placerad i mitten av lägret. Bakom oss är bara en liten del av lägret.



Sammarbete :D





Me :)



Det fanns även något som hette "hajk in camp" för oss som inte åkte på "camp in camp". Riktigt fint väder och trevligt sällskap, så 16 km var inga problem (vi fick den längsta turen).



Fanns även ett tivoli på lägret.



Solig och varm dag. Men visst ser det härligt ut under hatten.







Innan ceremonin på culture festival day så var det lite av en folkfest i vårt subcamp, med olika framträdanden och enmassa glädje.





Bilden ovan tycker jag är så himla härlig!



Mycket scouter som bildar en gemenskap :D









Dagen efter culture festival day hittade vi två internationella scouter som hade somnat i sina sovsäckar under midsommarstången på vår by. Lite ironiskt tyckte jag ;)



Med tanke på hur köket såg ut under lägret ska jag väll inte klaga här hemma ;)



Tyckte detta var riktigt kul.



Kvällen innan avslutningsdagen spenderade vi ledare (för första gången) för oss själva. Denna tid spenderades i "spring" (funkisbyn där endast vuxna fick vara) Där fanns det nämligen en pizzeria som vi hört var bra. Gott var det och  så blev det att planera lägrets sista dag med rivning av by och dlikt.



Min by! Sista dagen blev att riva by, ta gruppphoto, och gå på avslutning. Blev dock inga vettiga bilder på avslutningen då det blev oskregn. Men för intresserade kan jag ju göra avundssjuka med att vi har sett bland annat Europe live :D



Natten som följde inför avresan var dock inte lika kul... Med både oska, regn, blåst och bilxtar. Svårt att sova kan jag säga, särsilt när man rivit i stort sätt alla tält. Men tappra scouter klarar allt.


Det var nog allt.


KRAMAR//fiffi
 
1 Maja:

skriven

lägg upp meeeer!!